Anamnese

The patient complained of severe lumbar pain mit Ausstrahlung in das rechte Bein bis zum Fuß und in das linke Gesäß. Im Stehen war der Körper aufgrund der Skoliose nach rechts geneigt. Eine Beckenfehlstellung wurde festgestellt.

Independent mobility and maintaining a standing position were impossible. Der Patient hatte keine Kraft oder Sensibilität im rechten Bein bis zum Fuß. Die Sensibilität an der Außenfläche des linken Oberschenkels fehlte ebenfalls. Ein Zustand an der Grenze zur Behinderung, für den die klassische Orthopädie eine mehrsegmentale Stabilisierungsoperation empfiehlt

Diagnose

  • Right-sided scoliosis — lumbar spine deformity with body tilt
  • Ventral spondylolisthesis L4 — L4 displacement relative to L5 by 6 mm
  • Central-lateral herniation L5/S1 — 14 mm — large herniation with nerve structure compression
  • Protrusion and spinal canal stenosis L4/L5 — caused by spondylolisthesis
  • Bilateral neuroforaminal stenosis — bilateral root compression
  • Right lower extremity paraparesis — neurological deficit with loss of strength and sensation

Operationsbericht — MIBRAR®-Methode

Microinvasive procedure performed at the MIBRAR clinic (Munich) under Prof. Dr. med. Arsen Babayan. Outpatient, under local anesthesia.

  • Spinal canal catheterization using a rigid epidural catheter
  • Transforaminal peridural catheterization on the right at L4/L5, L5/S1 levels — root decompression
  • Peridural catheterization L3/L4 bilaterally — canal widening
  • Intra-articular catheterization at L3/L4, L4/L5, L5/S1 levels bilaterally — facet joint treatment
  • Right-sided intradiscal catheterization L4/L5, L5/S1 with CGF concentrate — disc regeneration stimulation
  • Anterior and posterior longitudinal ligament catheterization at L4/L5 level — spinal segment stabilization

MRI Scans Before and 1 Year After MIBRAR®

Links — MRT eine Woche vor dem Eingriff. Rechts — Kontrollaufnahmen ein Jahr nach MIBRAR®. Bandscheibenregeneration, Skolioseauflösung und Wiederherstellung der anatomischen Wirbelposition werden visualisiert.

Behandlungsergebnisse

Sofort danach
Significant improvement. Der Patient konnte zum ersten Mal seit langer Zeit ohne Krücken gehen und stehen.
After 2 weeks
Complete disappearance of all symptoms — pain, paraparesis, sensory disturbance. Strength and sensation in both legs restored.
After 6 weeks
The patient resumed active sports exercises without limitations.
After 1 year
Kontroll-MRT confirmed disc regeneration, stenosis resolution, and restoration of spinal anatomical alignment.
Langzeitverlauf
Symptoms did not recur. The patient leads an active lifestyle. Multi-level spinal stabilization was not required.

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